︎

Koppartallen AB
Hyresrätter: 91 st
STOR UPPLEVELSE I LITET FORMAT

I centrala Borlänge, precis invid Maximteatern, ligger kvarteret Föreningen. Här har vi på uppdrag av Koppartallen ritat ett väldigt spännande projekt som erbjuder mervärden långt över det vanliga.

Med ett flertal stora industrietableringar i landet väcks frågor kring tillgång på arbetskraft. Etableringarna kräver ett tillflöde av människor med rätt kompetens och ett väldigt konkret problem är tillgången till attraktiva bostäder. I samband med att Hitachi storsatsar i Dalarna testas därför nu ett nytt boendekoncept som ska erbjuda en fin introduktion till regionen och främja att man tar steget fullt ut och etablerar sig långsiktigt på platsen.

I Föreningen erbjuds fina studiolägenheter med kvalitéer som hög rumshöjd och fönster till golv. Därutöver finns en uppsjö av delade kvalitéer som både förenklar och ger guldkant till livet - lobby, loungeytor, platser för middagar och mingel, spelrum, gym, takterrasser, vinterträdgårdar, filmrum, spa med bastu och kallbad, vallabod och verkstad, mobilitetslösningar för bil och cykel, förvaringsskåp för fritidsutrustning, tvättservice och pickup points. Du ska ha tillgång till alla de kvalitéer som finns i en villa och mycket mer, men i en delad form och utan det stora ägandet och ansvaret.

Arkitekturen tar avstamp i stadens industrihistoria som domineras av Domnarvets Jernverk. Fasadmaterial är corten, tegel och plåt och fönstersättningen är klassiskt strikt med generösa fönster ner till golv.

Projektet har beviljats bygglov.

Nästa projekt ︎︎︎

E/S-A Arkitekter AB